woensdag 17 september 2014

Ameland 2014 week 3 & 4


Mijn vakantie is allang voor bij maar ik vond dat ik week 3 en 4 ook nog even online moest zetten dus hier zijn ze dan! Lees snel verder!

Dag 8 begon zoals bijna elke dag met lezen in het zonnetje. Daarna gingen we wadlopen, we kregen een rondleiding van een man die ontzettend veel wist over alle dieren en planten op het wad. Ik had ingeschat dat het warmer was dus liep ik te rillen in de koude wind die er stond. Op sommige plekken zakte je tot boven je enkels de modder in dus ik was helemaal vies toen ik terug kwam. Ik las mijn boek uit en deed nog wat andere dingen. 'S avonds zat ik nog even voor de caravan met mijn ouders.

Mijn broertje was jarig! Ik stond ontzettend vroeg op om samen met mijn moeder een speurtocht in de duinen uit te zetten. Nadat we die gelopen hadden deden we wat voor onszelf. Daarna ging ik met mijn broertje naar het zwembad dat in het park waar we verbleven zat. Het was te koud om naar het strand te gaan en dus was het zwembad een goede oplossing. We hebben van alles gedaan en heel lekker gezwommen. 'S avonds gingen we barbecuen. Ik barbecue haast nooit met mijn familie, we hebben altijd wel iets van problemen met de barbecue en zijn er allemaal niet zo goed in. Ook deze keer waren er weer problemen, we hadden een wegwerpbarbecue gekocht maar die deed het niet. Dus zijn mijn vader en ik naar de supermarkt gesneld om een nieuwe te halen. Gelukkig deed deze het wel en hebben we lekker kunnen genieten van ons zelfgemaakte eten. Na het eten deden mijn broertje en ik een watergevecht, bij het huisje naast ons lagen waterpistolen en de mensen die daar zaten waren net weg. Dus besloten wij ze te gebruiken. Na het watergevecht gooiden we nog een aantal teilen water over elkaar heen en toen waren we echt doorweekt.

De volgende dag gaan we richting Buren, we gaan naar het Juttersmuseum waar we al een tijdje naar toe willen. Leuk om te zien wat er allemaal aanspoelt op het strand, het museum zelf is klein en we zijn er al snel weer uit. Er zijn wel ontzettend schattige geitjes in de stallen waar ik een hele tijd mee speel en knuffel, wat hou ik toch van dieren! Na het Juttersmuseum huurden we een trapkar, een grote kar waar we met zijn vieren op konden trappen, we maakten een hele tocht rond Buren en fietsten over de dijk bij het wad. Na een tijdje begint het ontzettend hard te plenzen, we kunnen nergens beschutting fietsen en dus trappen we maar door. Helemaal doorweekt komen we weer terug bij ons beginpunt, maar leuk was het wel! 'S avonds ging ik met mijn ouders naar het strand, het was vrij koud en winderig dus hebben we niet een heel eind gelopen. Toch was het wel even erg lekker! Net toen we terug kwamen in het huisje begon het weer te regenen, we speelden nog wat spelletjes en gingen daarna slapen.





Op de twaalfde dag stond ik weer vroeg op, want ik wou nog een keer hardlopen. Ik ben helemaal niet sportief maar wou het hardlopen toch wel eens uitproberen. Het ging best goed, maar ik merk dat mijn conditie ontzettend slecht is. Ik liep naar het strand en weer terug en voelde me daarna erg goed! We wouden nog graag een keer rond om het eiland fietsen en hoewel het vrij stormachtig was besloten we het toch maar te doen. De heenweg was zwaar, ontzettend harde wind tegen en niet veel beschutting. We gingen nog naar het nostalgisch museum, een museum over hoe het leven in begin 20e eeuw was. Daarna fietsten we door naar de vuurtoren. We konden hem opklimmen en besloten dat te doen, eenmaal boven was het ontzettend vol en moest je dringen om een plekje te krijgen, gelukkig werd het gauw rustiger en konden we rondlopen. Nadat we van de vuurtoren waren gekomen gingen we weer terug naar het huisje, nu met wind mee! We gingen ontzettend hard en hoefden niet eens te trappen, ook wel eens leuk! 'S avonds hebben we een ontzettend hard onweer, het weer was niet goed in de derde week!




Ook op dag dertien sta ik vroeg op. Ik wil graag de duinen in om konijntjes te fotograferen. Als ik naar het strand fiets renden ze altijd de weg over en nu wou ik ze wel eens van dichtbij fotograferen. Ik loop door verschillende stukken duinen, maar ik sta kennelijk niet goed in de wind want de konijntjes rennen elke keer weg. Uiteindelijk een aantal gelukte foto's en een flinke regenbui over me heen. Na het ontbijt gaan mijn broertje en ik weer richting zwembad. We zwemmen weer lekker en na een tijdje gaan we weer terug. Ik lees nog wat en 's avonds ga ik er met mijn ouders op uit om vallende sterren te spotten, zien we niet helaas. Maar wel naderend onweer.





De volgende dag doen we 's ochtends rustig aan en gaan we weer naar het strand. Door het slechte weer hebben we niet veel naar het strand gekund die week, dus ik was blij dat ik de zee weer kon zien. Het was niet ontzettend lekker weer en de zee was ruig waardoor we het al snel weer gehad hadden. Na aankomst in het huisje doen we weer wat voor onszelf, 's middags maak ik wat lijstjes, ik kom erachter dat ik dat heel erg leuk vind om te doen! 'S avonds schrijf ik wat voor het huisje en gaan we weer vallende sterren kijken maar er is er weer geen die wil vallen.

De volgende dag moet ik weer vroeg op, want ik ga paardrijden! Ik ga naar een manege waar ze vooral Friese paarden hebben. Vlak voordat we willen vertrekken begint het heel hard te regenen, dus besluiten we om nog even te wachten. Dan zijn er twee Duitse meisjes die eigenlijk niet goed genoeg kunnen rijden, eentje moet zelfs huilen. Ik ga mee met een gevorderde les maar helaas mogen de meisjes niet mee. We vertrekken snel en rijden door de duinen en het bos. Na een tijdje zijn we op het strand en gaan we in harde galop door de branding. Dit vind ik het aller aller leukste aan paardrijden, lekker galopperen over het strand. Mijn paard is bang voor veel dingen en springt een paar keer onverwachts aan de kant, waardoor ik schrik. Gelukkig gaat alles goed en blijf ik zitten. Na het paardrijden lees ik nog wat en pak ik alvast wat spullen in. Ik ga nog even naar het dorp om kadootjes voor mijn vriendinnen te kopen en word geholpen door een ontzettend aardige man. 'S avonds gaan we uiteten in 'de klok', er zijn niet veel mensen en dus worden we ontzettend aardig geholpen. Het eten is ook ontzettend lekker! Na het eten besluiten we om een 'afscheidsfietstocht' door de duinen te maken. We fietsen naar het strand en naar het uitzichtpunt en kijken naar de lichtjes van Friesland en Schiermonnikoog. In het donker lopen we ook nog even het strand op om afscheid te nemen van de zee en de duinen. Wat ga ik het missen zeg.









De dag van vertrek! We pakken de laatste dingen in en ruimen de laatste dingen op. Dan opweg naar de boot, we halen hem gelukkig omdat ook deze boot vertraging heeft. Lekker zonnetje, frisse wind. In holwerd beginnen we met fietsen naar de volgend camping. Op een gegeven moment merk ik dat mijn fiets erg zwaar trapt en dat ik veel moeite moet doen om vooruit te komen. We besluiten wat lucht in mijn achterband te pompen maar dat wil niet lukken. In Eastmar besluiten we naar de fietsenmaker te gaan maar die is helaas niet open. Gelukkig zien we de fietsenmaker in zijn werkplaats staan en we vragen hem of hij misschien een fietspomp voor ons heeft. 'Tuurlijk' zegt hij en we volgen hem mee naar binnen. Binnen blijkt mijn band compleet lek te zijn en binnen no time heb ik een nieuwe binnenband, buitenband én nieuwe snelbinders. Wat een service! We fietsen door naar de camping in Rottevalle, na een lange fietstocht komen we eindelijk aan. De camping is fijn en blijkt een trampoline te hebben, hier maken mijn broertje en ik goed gebruik van. Het is ontzettend koud en dus kruip ik vroeg mijn tent in met veel lagen kleding aan.


De volgende dag gaan we op weg naar Oldeholtpade. De wind is gedraaid en dus hebben we hem nu weer tegen, het weer is verschillend. Het ene moment schijnt de zon en het volgende moment komt het met bakken uit de hemel. Midden in het bos kunnen we ineens niet meer verder want mijn broertje heeft nu een lekke band. We plakken hem maar hij blijft leeg lopen, we vragen om lijm bij passerende fietsers en plakken de band weer, maar ook dit keer zonder effect. Mijn broertje en ik fietsen naar het dichtstbijzijnde huis en vragen om lijm, we plakken de band voor de derde keer en ook nu word hij niet meer hard. We kunnen geen verdere gaten meer vinden en besluiten door te fietsen. In Lippenhuizen zit een fietsenmaker, maar helaas is hij dicht. Dus besluiten we naar de autogarage te gaan. Weer word de band van mijn broertje geplakt en dit keer wel met effect, hij blijft hard en we kunnen weer door. We zijn veel tijd verloren maar besluiten toch maar door te fietsen. Eenmaal aangekomen op de camping is er geen beheerder te zien, we zetten de tenten op uit de wind en doen nog wat voor onszelf. 'S avonds is het weer ontzettend koud dus trekken we weer veel kleding over elkaar aan. We kaarten nog wat in de tent van mijn ouders en gaan dan slapen.

De volgende ochtend is het regenachtig. We ontbijten in de tent en bespreken wat we gaan doen, we gaan op pad naar Wolvega maar net op het moment dat we willen vertrekken is de band van mijn broertje weer plat. We besluiten naar het dichtstbijzijnde station te fietsen en de trein naar huis te nemen. Het weer is te slecht en we hebben wel genoeg lekke banden gehad. Ondanks het slechte weer de laatste week heb ik een onwijs toffe vakantie gehad waar ik ontzettend veel goede herinneringen aan over heb gehouden. Ik wil zeker nog een keer terug naar Ameland!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen