vrijdag 29 augustus 2014

Ameland 2014 week 1 & 2

Ik ben alweer een tijdje terug van mijn vakantie maar heb nog helemaal niet vertelt hoe ik het heb gevonden! Vandaag vertel ik jullie over de eerste twee weken van mijn vakantie op Ameland en laat ik jullie een aantal foto's zien. Ik heb het even gesplitst omdat het artikel anders veel te lang zou worden. Lees snel verder!

In totaal ben ik iets meer dan 3 weken weg geweest. De eerste week gingen we zoals gewoonlijk fietsen, iets wat ik niet leuk vind. Maar dat is nou eenmaal de manier waarop wij op vakantie gaan. We hadden heerlijk warm weer en zijn lekker bruin geworden in de eerste week. De campings waar we opstonden waren ook leuk.

Op dag één zijn we naar een camping bij Zeewolde, Flevoland gegaan. We hadden heel erge wind tegen en moesten over een dijk in de volle wind, dat is best pittig. We zijn er uiteindelijk gekomen en wat was het een fijne camping. Op deze camping zijn we twee jaar geleden, toen we naar Vlieland gingen, ook geweest. Er was een soort hut met een vuurkorf erin. Elke avond maakte een aantal mensen van de camping een vuur en daar zaten we dan een tijdje bij met allemaal mensen, heel erg gezellig. We zijn op deze camping 2 nachten gebleven en hebben lekker uitgerust, gelezen en andere dingen gedaan. Op laatste dag hadden we wel flink wat regen, dat was een beetje jammer. Maar gelukkig klaarde het later weer op.



dit muisje kwam ineens bij onze tent zitten, super schattig!

Daarna vertrokken we naar Lelystad, om daar op een camping te gaan staan. Toen we eenmaal in Lelystad waren zijn we flink verdwaald. In Lelystad zit het fietspad -zoals in de meeste steden- niet naast de weg maar loopt het met bruggen en tunneltjes onder en over de weg door. Heel verwarrend, aangezien je daardoor niet rechtdoor ergens naar toe kan fietsen maar allemaal omwegen moet nemen. Uiteindelijk zijn we bij de camping aangekomen, een erg rustige camping waar we heel erg veel ruimte hadden. Ook op deze camping bleven we 2 nachten. Op de eerste avond zijn we even Lelystad in geweest, we zijn even bij het Bataviaschip wezen kijken en een dijk op geweest. Op de dijk had je een heel erg mooi uitzicht over het IJsselmeer en kon je heel fijn uitkijken. De volgende dag zijn we weer naar Lelystad gegaan. Dit keer voor het museum 'de Bataviawerf'. Je kon zien hoe schepen gebouwd werden en kreeg informatie over het nagemaakte Bataviaschip. Later zijn we ook nog even op dat schip geweest, wat was hij groot zeg! Verbazingwekkend hoeveel je op dat schip kon en hoeveel verschillende verdiepingen het had. Na het museum zijn mijn broertje en ik nog even gaan zwemmen bij het zwembad vlakbij de camping, maar helaas was het heel druk dus zijn we niet lang geweest. De laatste nacht kregen we een verschrikkelijk hard onweer, helaas kon mijn tent niet goed tegen al die regenval en is er dus allemaal water naar binnen gelopen. Gelukkig had ik de meeste spullen in tassen gedaan, maar de spullen die niet in tassen zaten waren helemaal nat. Niet leuk :(




Na Lelystad zijn we verder gereisd richting Urk. We zouden in Urk met de boot over gaan naar Enkhuizen en de volgende dag vanuit Enkhuizen weer over naar Stavoren. Het was een erg schattig en klein bootje en het was erg rustig. Over het ijsselmeer word vaak gezegd dat het er spookt, veel hoge golven en stromingen dus. Helaas heb ik daar ook mee te maken gehad en ben ik flink zeeziek geworden. Het kwam waarschijnlijk ook door de slechte nacht die ik had gehad met het onweer, maar ik werd flink beroerd. Gelukkig was het aan het einde van de bootrit en kon ik er snel weer vanaf. We gingen naar de camping, op deze camping hadden we ook al eerder gestaan maar toen we aankwamen was hij zo goed als vol. Gelukkig gingen er twee mensen net weg en mochten wij op hun plekje staan. 'S avonds aten we wat in Enkhuizen.
Urk had een heel erg mooi haventje.



De volgende dag weer met de boot over, ik zag er flink tegenop omdat ik geen zin had om weer zo beroerd te worden. Dit was een grotere boot en er gingen deze keer ook meer mensen mee. Er waren wel wat mensen die probeerden voor te dringen terwijl we de boot opliepen en boos werden omdat de fietsers eerder dan de voetgangers de boot op mochten. Heel vervelend en ook nergens voor nodig. Uiteindelijk wisten we een plekje buiten te bemachtigen. We zaten lekker in het zonnetje en het was echt genieten op het water. Deze keer had ik gelukkig totaal geen last van zeeziekte. De overtocht verliep vlekkeloos en toen we aankwamen in Stavoren was het plan om nog een eind te fietsen. Al de hele heenweg kampten we met harde tegenwind en die was heel slopend. We besloten nog een aantal kilometer te fietsen en vervolgens de trein te pakken. Het was wel weer even fijn om met de trein te gaan en niet in die tegenwind te zitten, maar helaas gebeurde er iets waardoor we niet meer verder konden terwijl we uit de trein stapten. Mijn vader versnelling liep vast waardoor hij niet meer kon fietsen. Mijn ouders gingen naar een fietsenmaker op het station maar die zij dat hij er verder niks aan kon doen. Even later brak de ketting van mijn vaders fiets ook nog en waren we nog verder naar huis. We besloten de trein naar Franeker te pakken en daar een camping te zoeken. Gelukkig zat er naast het station een rustige boerderijcamping waar we terecht konden. We hadden een plek naast de uitgestrekte velden en hadden een heel mooi uitzicht. Dat was wel weer een meevaller! De volgende dag hebben we rustig aangedaan, we konden nog niet verder omdat mijn vaders fiets nog bij de fietsenmaker was. Ik heb gelezen, muziek geluisterd en geschreven, het was weer heerlijk weer en ik heb lekker de hele in het gras gelegen. Er waren ook skelters op de camping en dus besloten mijn broertje en ik om een 'skelterrace' te doen. We bedachten allemaal parkourtjes en reden die. We hebben ontzettend veel lol gehad! Helaas was er allebei de avonden een feest in Franeker waardoor we niet heel goed hebben geslapen. Gelukkig was mijn vaders fiets klaar en konden we verder!




De laatste camping voor Ameland, we besloten een andere camping te nemen dan het plan was en gingen naar een camping bij Marrum. De camping lag op een paar kilometer van de boot en dat was erg fijn. Eenmaal aangekomen op de camping kwamen mijn broertje en ik er achter dat het niet bepaald een fijne camping was. Mijn broertje had zijn bal per ongeluk in de bosjes schoten en toen hij hem er uit aan het halen was kwam er een boze campingbaas op ons af en zei dat ze hem niet meer in de bosjes wou zien. Ook kwam ze zeuren over een flesje water dat naast onze tent lag. Want "ik wil geen rommel op mijn camping". Ze behandelde ons alsof we zeven waren en niet wisten wat we deden, bah. En toen we net aan het avondeten zaten werd er ineens besloten om te graan grasmaaien bij onze tenten. Een aantal jongetjes kwamen met grasmaaiers en tractors onze kant op en begonnen al het gras weg te maaien. Mijn ouders vroegen aan ze of dat niet op een ander moment kon omdat wij net aan het eten waren. Ze gingen weg maar later kwam hun 'baas' terug en zei dat het niet anders kon. Hij was aardig pissig en daar ontstond ruzie uit. De jongetjes kwamen terug en maaiden het gras, ontzettend veel herrie en stof in ons eten. Heel erg fijn. De laatste camping was zeker de ergste camping waar we ooit hebben gestaan. De mensen waren ontzettend onvriendelijk en ongastvrij en we mochten helemaal niks. We waren blij dat we de volgende dag naar Ameland konden. 

En toen waren we ineens op Ameland. De boottrip ging snel en voordat we het wisten waren we er! We gingen snel naar het huisje, eenmaal daar aangekomen ging iedereen een beetje zijn eigen gang. Ik besloot het eiland te voet te verkennen. Ik liep de duinen in en na een tijdje lopen hoorde ik ineens de zee! Dat had ik lang niet gehoord en ik bleef doorlopen. Op een gegeven moment klom ik een duin op en zag ik de zee. Het was de eerste keer sinds lange tijd dat ik de zee weer zag en het maakte mij heel erg blij. Ik ben terug gelopen naar het huisje en ging daarna meteen weer terug om een duik te nemen met mijn moeder, het was heerlijk! 'S avonds gingen we naar het Rôggefeest in Nes. Het was een feest met allemaal straatmuziek en theater en erg leuk. Er reden bandjes rond op mega aanhangers en er was ook een fietsorkest, die vond ik persoonlijk het leukst. Toen we naar chinese draken aan het kijken waren kwam er ineens een draak op mij af en maakte een buiging, ik wist niet waar ik moest kijken of wat ik moest doen, maar ik vond het wel heel leuk!





De volgende ochtend stond ik om kwart voor 8 op om naar het strand te gaan. Het was helemaal stil in de duinen en ik heb ontzettend veel konijntjes gezien. Eenmaal op het strand was ik ook de enige. Ik heb lekker op een duin gezeten, geschreven en foto's gemaakt. Het was een heel erg fijn begin van de dag en ik vond het ook erg leuk dat ik de enige was. Toen ik terug was ben ik met mijn ouders naar het dorp geweest, ik kocht kaarten voor vriendinnen en ging naar de bieb om wat boeken te lenen. Ik ben meteen kaartjes gaan schrijven toen we terug waren. Voor de rest heb ik lekker uitgerust en gelezen. We gingen ook nog naar het strand om te zwemmen en daar raakte ik mijn bril kwijt. Al zo lang ik weet zwem ik met mijn bril op. Ik stond in de zee en ineens kwam er een hele hoge golf boven op mij. Hij drukte me naar de bodem en ik moest verschrikkelijk hard mijn best doen om weer boven te komen. Toen ik boven kwam was mijn bril weg. Ik was zo erg bezig met overleven dat ik vergat op mijn bril te letten, we hebben het strand afgezocht maar niks gevonden. Ontzettend vervelend want zand en lenzen gaat niet zo goed samen.





De volgende dag maakte ik een strandwandeling met mijn ouders. We liepen naar een punt van het eiland en gingen door de duinen weer terug. Ik hou heel erg van wandelen over het strand en het was ontzettend gezellig. Ik heb veel foto's gemaakt en heb genoten van de koele zee. Aan het einde was ik wel heel erg moe aangezien ik de hele weg op slippers liep, en dat zijn nou niet de perfecte wandelschoenen. 'S avonds gingen we weer zwemmen, het was weer ontzettend lekker en we hebben daarna nog lekker gerelaxt op het strand.





Op dag 4 fietsten we naar de punt van het eiland, er was daar een uitzichtpunt waar je heel ver kon kijken. Daarna zijn we nog even naar het strand gelopen om te zwemmen. Helaas was het best wel bewolkt en daardoor ook koud dus zijn we niet lang gebleven. Ik heb nog lekker gelezen in het zonnetje (iets wat ik daar bijna elke dag deed) en geschreven. De eerste dagen op Ameland hebben we niet heel erg veel gedaan. Die dagen stonden vooral in het teken van uitrusten en bijkomen van de heenreis.




De volgende dag gingen we naar het modeltreintjesmuseum. Mijn broertje houd ontzettend veel van treinen en heeft zelf ook een tijd een modelspoorbaan op zijn kamer gehad. Het was een heel kleinschalig museum met een hele grote baan waar van alles gebeurde. De man die het museum beheerde vertelde met ontzettend veel passie over de modeltreintjes. Hij vertelde hoe de baan in elkaar zat, wat er te zien was en nog veel meer informatie. Het was ontzettend bijzonder om te horen hoeveel passie de man voor zijn vak had en het werkte ook heel aanstekelijk. Na het museum haalden we nog een ijsje in het dorp en gingen mijn ouders en ik even naar het politiebureau om te vragen of mijn bril was gevonden, hij was helaas nog niet gevonden. Ik fietste terug naar het huisje en ging daar nog lekker lezen. 'S avonds gingen we weer zwemmen. We waren met een bal aan het overgooien toen we ineens een zeehondenkop op een paar meter afstand boven het water zagen uitsteken. De zeehond bleef rustig naar ons kijken en zwom later weer weg, wat was dat bijzonder zeg! Zo vaak sta je niet oog in oog met een zeehond. Na het zwemmen bleven we nog even op het strand. We voetbalden nog even en gingen daarna terug naar het huisje.


De volgende dag deden we niet zoveel. Ik ging weer naar het dorp met mijn ouders. Mijn broertje was bijna jarig en we moesten nog kadootjes kopen dus dat gingen we even doen. Voor de rest las ik lekker in het zonnetje (saai hé) en 's avonds speelden we nog een spelletje.

Op dag 7 ging ik 's ochtends weer heel vroeg naar het strand. Weer was er niemand en ik heb lekker veel foto's gemaakt. Daarna gingen we een dagje naar het strand. Dit wouden we al heel lang doen maar hadden we nog niet gedaan. Het was heerlijk weer dus hebben we lekker gezwommen en uitgerust. Het was echt heel fijn om zo lekker in het zonnetje te liggen met een boek en een muziekje. Dan kom ik toch echt even helemaal tot rust en heb ik dat vakantiegevoel. Na het avondeten gingen mijn broertje en ik nog even naar het dorp om een ijsje te halen. Op de terugweg besloten we een soort omweg te nemen en kwamen we door een park met allemaal bruggetjes, steigertjes en kabelbanen. We besloten daar even te blijven en fietsten rondjes terwijl we over alle bruggetjes en andere dingen liepen.





Dit waren mijn eerste twee weken! Binnenkort komen de laatste twee weken online. Hoe was jouw vakantie?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten