woensdag 23 juli 2014

Hoe was dit schooljaar?


Ik heb vakantie! 6 weken even geen school, huiswerk en andere stomme dingen, maar zon, zee en strand. Ik ga er heel erg van genieten en heb er ontzettend veel zin in. Maar eerst vertel ik jullie nog even hoe dit schooljaar voor mij is geweest.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is dit schooljaar niet super voor mij geweest. Het begon er al mee dat ik me niet op mijn plek voelde in mijn klas en ontzettend graag van klas wou ruilen. Ik kwam met meisjes in de klas die een grote mond hebben en ik als verlegen meisje paste daar niet tussen. Ik had het idee dat ze me niet mochten en werd daar erg onzeker van. Ook had ik vriendinnen in andere klassen en was ik bang dat ze me links zouden laten liggen. Ik was heel erg bang dat ik hun kwijt zou raken en dat wou ik niet. Ik heb dat meerdere keren aangekaart bij mijn mentor maar die deed er niks aan. Toen ben ik naar de teamleider gestapt maar daar is ook niet echt veel mee verandert. Ik mocht niet ruilen en daar voelde ik me heel erg rot over. Ik had het idee dat ze me niet begrepen en dat ik niet serieus genomen werd. Ik voelde me totaal niet thuis op school en ging er ook niet meer met plezier naar toe. Ik vroeg me af hoe ik dit schooljaar ooit moest overleven in deze klas en mijn cijfers werden ook steeds slechter. Ik heb me een periode heel erg rot gevoeld en toen ik voor de zoveelste keer hoorde dat ik niet van klas mocht ruilen met precies dezelfde uitleg als alle andere keren was ik er wel een beetje klaar mee. Ik dacht "als zij mijn klas niet veranderen, dan kan ik het beter zelf doen". Dus besloot ik normaal te doen tegen de mensen waarvan ik dacht dat ze me niet mochten. Ik deed aardig tegen ze en het werkte! Ze deden aardig terug en langzaam voelde ik me meer op mijn plek in de klas. Ik durfde meer mezelf te zijn en viel meer op. Ik ben uiteindelijk erg blij dat ik niet van klas ben verandert omdat ik van dit alles heel veel heb geleerd. Ik weet nu dat wat ik denk dat mensen over me denken niet altijd waar is en ik heb geleerd hoe ik me meer kan openstellen voor mensen. Ik heb mezelf met dit soort situaties om leren gaan en ben blij dat ik dat heb geleerd, want het gaat vast vaker van pas komen!

Doordat ik in deze klas ben gebleven heb ik ontzettend lieve vriendinnen gemaakt. Ze staan voor me klaar en weten precies hoe ik me voel. Zij zijn de vriendinnen die me écht begrijpen en altijd voor me klaar staan. Ik kan ontzettend met ze lachen maar ik weet ook dat ik altijd bij ze terecht kan als er iets is. Dat is een ontzettend fijn idee en ik ben dan ook heel erg blij dat ik deze vriendinnen heb. Ik weet niet wie van mijn vriendinnen mijn blog leest, maar ik zet hun namen hier toch maar even neer: Sarah, Ricky & Tamara, bedankt voor dit jaar! Gelukkig zijn de vriendinnen die ik al zo lang ken ook nog steeds mijn vriendinnen en daar ben ik heel erg blij om. Ik ben dit jaar wel eens bang geweest dat ik ze kwijt zou raken maar gelukkig is dat niet gebeurt. Deze vriendinnen kennen me al zo lang en ik heb al zo veel met ze meegemaakt dat ik het heel erg zou vinden als ze zomaar ineens weg zouden zijn. Ook met deze vriendinnen kan ik ontzettend lachen en gek doen en we hebben al zoveel leuke dingen gedaan samen! Ik voel me ook heel erg veilig bij ze en kan helemaal mezelf zijn. Dat vind ik erg fijn want als ik mezelf ben voel ik me het fijnst. Ande, Katinke & Cato, bedankt voor dit jaar!

Het lijkt wel alsof ik aan het speechen ben op een afsheidsfeestje ofzo, maar oke.

Het was nog even spannend of ik over zou gaan maar gelukkig ben ik over en daar ben ik heel erg blij om. Ik heb gemerkt dat mijn concentratie heel erg achteruit is gegaan dit jaar en dat is soms wel vervelend. Ik kan me veel minder lang concentreren en doe mijn werk minder precies. Daardoor is het soms afgeraffeld en minder goed. Ik ga volgend jaar proberen om oplossingen te vinden voor mijn slechte concentratie, want als het volgend jaar zo door gaat weet ik niet zeker of ik dat jaar wel haal.

Ik ben dit jaar erg verandert. Als ik nu een foto laat zien aan iemand en erbij zeg dat hij aan het begin van het schooljaar gemaakt is is de kans klein dat diegene dat gelooft. Ik ben qua innerlijk én uiterlijk verandert en ben volwassener geworden. Ik weet beter wie ik ben en wat ik wil en heb mezelf ook beter leren kennen. Ik heb gemerkt hoe belangrijk vriendschap voor mij is en hoe ik een goede vriendin kan zijn. Aan het begin van het jaar vond ik het heel erg moeilijk om naar de problemen van vriendinnen te luisteren en ze te helpen. Ik wist niet wat ik moest zeggen en kon er niet goed mee omgaan. Dit jaar ben ik daar in verandert. Als een vriendin een probleem heeft wil ik haar heel graag helpen en luister ik naar haar. Ik weet nu beter wat ik moet zeggen en ik merk dat ik het fijn vind om vriendinnen te helpen. Ik ben er dit jaar wel heel erg achter gekomen hoe fijn ik het vind om mensen te helpen met hun problemen en gewoon te luisteren naar iemand. Ik voel het ook als een vriendin zich niet fijn voelt of verdrietig is en neem dat soms ook over. Dan voel ik me ook verdrietig en ellendig, omdat die vriendin zich ook zo voelt. Daar kan ik niks aan doen en ik vind het ook niet altijd erg. Zo kan ik wel beter meeleven met die vriendin.
Augustus 2013
juli 2014

Zoals ik al zei ben ik een stuk volwassener geworden, vind ik zelf. Ik kan beter met sommige dingen omgaan en kan me makkelijker aanpassen aan bepaalde situaties. Ik ben ook veel meer van dag tot dag gaan leven. Vorig jaar leefde ik heel erg in weken en genoot ik niet van elke dag, nu doe ik dat veel meer. Toen ik me nog rot voelde en niet met plezier naar school ging dacht ik ook niet verder dan één dag. Ik dacht elke dag "eerst deze dag maar zien door te komen en dan zien we wel verder". Dat heeft me wel gebracht naar waar ik nu sta. Ik geniet nu veel meer van elk klein dingetje omdat ik weet dat alles van de één op de andere dag weer minder leuk kan zijn. Ik schrijf nu ook alles op wat ik wil blijven herinneren en koester die herinneringen ook. Ik geniet veel meer van het leven en een fluitend vogeltje kan mijn hele dag alweer goed maken.

Als laatste weet ik nu hoe ik me in sommige situaties het best op kan stellen. Vorig jaar lachte ik alles weg. Voelde ik me rot? Ik lachte het weg en liet het niet aan de buitenwereld zien. Dat doe ik nu nog steeds maar ik weet nu ook beter wanneer het het juiste moment is om aan mensen te laten zien dat ik me rot voel. Ik vind het nog steeds heel moeilijk om naar iemand toe te stappen als ik me rot voel en er over te praten, ik heb vaak het gevoel dat ik een last ben voor mensen als ik met mijn problemen naar ze toe kom en daarom hou ik ze dan maar voor mezelf.  Maar ik heb nu ook geleerd dat dat niet altijd de beste oplossing is omdat het niet goed is als je alles gaat opkroppen. Ik wil hier volgend jaar heel graag verder aan gaan werken maar ik vind dat ik in ieder geval al op de juiste weg ben. Gelukkig heb ik een lieve vriendin die me hier heel erg goed in helpt en ook altijd voor me klaarstaat, ik weet dat ik haar niet tot last ben en durf ook steeds vaker naar haar toe te gaan als ik me niet blij voel. Ik ben blij dat ik nu zo'n persoon gevonden heb en ik hoop dat ik aan het eind van volgend jaar kan zeggen dat ik hier weer in verbetert ben!

hoe was jouw schooljaar?

1 opmerking:

  1. Hey lieffie, alles is wederzijds, als je dat maar weet! Want ik hou ook heeeel veel van jou:) Ik ben supertrots op hoe je bent gegroeid, je bent een nog mooier persoon geworden dan je al was! We gaan nog heel veel plezier hebben de aankomende jaren<3 DIKKE KUS VOOR JOU

    BeantwoordenVerwijderen