woensdag 25 juni 2014

oude gedichtjes en verhaaltjes #3

Vorig jaar maakte ik 2 artikelen met oude gedichtjes en verhaaltjes en ik vond het leuk om dat weer te doen! Er komt denk ik geen deel 4 meer omdat ik nu zo langzamer hand alle leuke verhaaltjes met jullie heb gedeeld. Lees snel verder!



Ik vond het vroeger kennelijk heel erg leuk om verhalen te schrijven over hoe kinderen gestraft werden. Ik maakte het erger dan je als kind gestraft kan worden volgens mij. Want met een bordje met ezel er op in de hoek staan is niet helemaal meer van onze tijd.
schrijven
jaap en sarha zitten op school en ze leren schrijven in hun eerste schrijfschriftje. Opeens heeft Jaap een vraag, hij weet niet meer hoeveel bladzijdes hij moet schrijven. De juf komt naar hem toe "zeg het eens Jaap" "hoeveel bladzijdes meot je doen?" zegt Jaap. Nou word de juf kwaad, "nou! Jaap van Asten, ga jij maar eens in de hoek staan met je neus naar de muur en doe dit bordje met ezel er op om je nek". De hele klas lacht maar Sarha, Lieza en Bas lachen niet. "Dat is niet leuk" zeggen ze tegen de hele klas, maar het helpt niets. Jaap staat in de hoek met het bordje ezel en iedereen is weer aan het werk. Behalve Sarha, Lieza en Bas, die staren naar Jaap die zit te snikken in de hoek. Als de juf even niet kijkt gooit sarha snel een vliegtuigje naar Jaap. Er staat op "Lieve Jaap, dit vliegtuigje is voor jou en je moest maar 1 bladzijde  maken xxxxxx Sarha". Jaap kijkt heel even om naar Sarha die naar hem lacht en geeft haar een knipoog. "Bedankt Sarha" fluistert hij en Sarha fluistert terug "dankje Jaap". 

het meisje dat rekenen haatte
Er was eens een meisje, ze heette Sarha. De juf zegt: "Sarha schiet eens op, je bent nog maar bij de eerst som". "Na, dat boeit niks" zegt Sarha. "werk door!". "Goed, in de hoek en blijf op één been staan en zwijg". Zwijg zeg ik je!!! Zwijg!!! "stomme vrouw" zegt Sarha. Maar dat zegt ze iets te hard in zichzelf en de juf pakt haar aan haar haren. "au! au! laat! me! los!" gilt ze. "goed"

Dit verhaaltje was een beetje vaag geschreven, ik vind vooral het einde grappig. Dat je vraagt of de juf je los laat en de juf droog antwoord "goed".

Rijmen vond ik ook leuk vroeger. Zo schreef ik dit korte stukje over Maastricht en Rotterdam
in Rotterdam eet iedereen een broodje ham.
In Maastricht kent iedereen het licht

Zonnetje
ik ben het zonnetje
het zonnetje in huis
en als dan de zon moet schijnen
probeer ik al mijn stalen aan mijn lichaam te lijmen
dan ben ik vrolijk en blij
want al die stralen komen van mij
dan wordt ik wakker uit mij droom
ik ben de zon niet, die staat boven aan de bom
want ik ben ik en geen zon.

ik lust niks!
ik lust geen komkommer en wortels vind ik vies. Ik ben vegetariër dus lust ik geen vlees. tuinbonen vind ik smerig en vis al helemaal. De schaal met fruit staat op tafel maar ik lust er niks van. Maar weet je wat ik wel lekker vind? Friet met mayonaise en ketchup door elkaar. Maar voor de rest vind ik niet lekker, behalve friet en chocola.

de stoomboot is gestolen
de stoomboot is gestolen
en hij is al heel lang kwijt
sinterklaas kan hem niet vinden
en de pieten zijn niet blij
ze hebben slapeloze nachten 
en dromen overdag
hij is niet op het grasveld, in de zee en bij de heg
ze kunnen hem niet vinden en de zon is al lang onder en hij is nog altijd zoek
als ze het bijna opgeven dan zien ze hem opeens liggen op de parkeerplaats van de vrachtwagen op een grote dikke steen
en ze zijn zo blij en dit is dus het einde van dit lied maar treur niet want de volgende keer zijn we weer met die lied.

Mijn verhalenschriften staan vol met verhalen over sinterklaas en zwarte piet, deze vond ik wel erg grappig!

Wil je deel 1 & 2 nog een keer lezen? Klik dan hier en hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten