zaterdag 21 juni 2014

ik was me toch een potje productief








Gisteren was ik thuis, de hele dag geen school, studiedag. Waar sommige mensen blij zijn dat ze een dagje kunnen rusten ben ik blij omdat ik dan mijn eigen dag kan indelen en zelf kan weten wat ik wil doen. Als ik mijn eigen dagindeling kan maken en zelf mag weten wanneer ik rust neem en wanneer ik hard ga werken ben ik een stuk productiever. Op school, tussen alle regeltjes en voorgekauwde planningen kan ik me veel slechter concentreren. Te veel afleiding, te veel mensen waar tegen ik kan praten, te warme ruimtes, te veel gezelligheid, te veel docenten die zeggen wat je wel en niet moet doen. Thuis bepaal ik mijn eigen regels en bepaal ik zelf wat goed voor me is en dat is veel fijner. Ik neem pauze wanneer ik het gevoel heb dat dat nodig is. Ik kan mezelf veel beter zetten tot dingen die ik moet doen. Ik maak een stappenplan, een planning, een to do lijst. Ik schrijf samenvattingen, voer woordjes in, leer feitjes uit mijn hoofd. En als mijn hoofd te vol zit en ik afgeleid word neem ik pauze, kijk ik op twitter, op blogs, op youtube, eet ik wat en kan ik daarna weer aan de bak. Productief zijn zit er bij mij in dat ik lekker met rust gelaten word en kan doen wat ik wil, op mijn manier en in mijn tijd. Ik ga niet de hele dag series kijken of niks doen, ik maak een to do lijst en werk hem af. Gisteren had ik een mega to do lijst en ik had veel te doen. Leren voor de toetsweek bijvoorbeeld, want die begint volgende week. Ik wil mezelf genoeg tijd gunnen om te leren dus stond vooruit werken voor mijn blog ook op de planning. Ik moest nog naar de stad en zo bestond mijn to do lijst uiteindelijk uit 14 onderdelen. Toen ik hem maakte dacht ik dat het onmogelijk zou zijn om hem af te werken maar uiteindelijk is het gelukt. Als je zo'n afgekruiste to do lijst voor je hebt liggen voelt dat toch wel een beetje als een overwinning. Iets waarvan je denkt dat je het nooit zou kunnen en het dan toch lukt, dat is een heel goed gevoel. Ik hield zelfs nog tijd over om series te kijken en piano te spelen, beter kan niet. Als ik zo'n to do lijst op school had gehad was ik aan het eind van de dag waarschijnlijk nog niet eens op de helft gekomen, zat ik onder de pentekeningen en had ik veel opmerkingen van docenten gekregen. Bazige docenten, die alles beter weten terwijl ik toch wel degene ben die weet wat het beste voor mij is en in welke omstandigheden ik het beste kan werken. Nog 2 jaartjes, dan kan ik elke dag zo productief zijn als nu en mijn eigen planningen maken. Ik ga maar alvast aftellen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten