donderdag 12 juni 2014

boekentips + boeken die ik nog wil lezen.


Ik lees veel. Door de jaren heen ben ik minder gaan lezen door tijdgebrek en school. Maar in vakantie lees ik gerust nog heel veel boeken. Ik hou van boeken en kan me helemaal in een boek verliezen. In dit artikel raad ik jullie een aantal boeken aan en vertel ik jullie welke boeken ik nog wil lezen, lees snel verder

De woorden van zijn vingers- Marian de Smet
Rembrandt en Clara ontmoeten elkaar in de trein. Onmiddellijk merkt Clara dat Rembrandt een bijzondere jongen is, maar contact maken gaat erg moeilijk. Later komt ze er achter dat hij doof is. Hoewel Rembrandts doofheid hen eerst dichter bij elkaar brengt zorgt het daarna voor een heleboel vragen. Doordat Clara een slechthorend broertje heeft kan ze gebarentaal en weet ze hoe ze moet communiceren met Rembrandt. Langzaam krijgt Clara antwoord op alle vragen en weet ze door te dringen tot het geïsoleerde leven van Rembrandt.

Ik heb tijdens het lezen van dit boek vaak met mijn mond open gezeten. Het boek is heel erg onvoorspelbaar en daardoor is het heel erg leuk om te lezen. Soms komen er flashbacks van Rembrandt en langzaam vallen ook voor jou alle puzzelstukjes op zijn plaats. Het onderwerp van dit boek vind ik heel erg bijzonder en alles is ontzettend goed verwoord. Je word vanaf de eerste bladzijde meegezogen in het boek en kan niet meer stoppen met lezen totdat je het uit hebt.

mijn bonzend hart- Alf Welgermo 
Anna is bijna veertien als ze verliefd word op David. Lange tijd draaien ze om elkaar heen en op een feest lijkt het wat te worden. Maar dan blijkt Anna's hart zo beschadigd dat een harttransplantatie haar alleen nog kan redden. Anna komt op een transplantatie lijst te staan en dan begint het lange wachten op het telefoontje. Haar krachten nemen steeds meer af en Anna maakt zich steeds meer zorgen over wat er gaat komen. Is ze met haar nieuwe hart nog wel verliefd op david? en hij op haar?

Dit boek is ook al zo mooi geschreven en trekt je vanaf de eerste pagina mee. Het standaard onderwerp liefde vind ik wat minder leuk maar ik vind het wel leuk om over de harttransplantatie te lezen en hoe dat allemaal gaat. Ik vind het erg leuk dat stukken uit het boek afgewisseld worden met stukken uit het dagboek van Anna, waarin ze vertelt waar ze bang voor is en wat ze voelt. Dit boek is soms wel een beetje voorspelbaar maar ondanks dat heel mooi om te lezen.

voor ik doodga-Jenny Downham 
Tessa is 16 en heeft leukemie. Omdat ze weet dat ze niet lang meer te leven heeft maakt ze een lijstje met alle dingen die ze nog wil doen voordat ze overlijd. Bijvoorbeeld drugs gebruiken, auto rijden, overal ja op zeggen en roem hebben. Langzaam streept ze dingen af met behulp van haar vriendin Zoey. Als ze op een dag een afspraak heeft met haar buurjongen Adam krijgt ze een bloedneus. Adam besluit haar naar het ziekenhuis te brengen. Gelukkig is er niks ergs aan de hand en als ze terugrijd naar huis ziet ze overal haar naam in neon letters staan, dat heeft Adam gedaan. Nummer 8 van haar lijstje: liefde, kan ook afgestreept worden. Op een dag komt Tessa er achter dat Zoey zwanger is en ze wil niets liever dan bij de geboorte van het kindje zijn dat nog 8 weken duurt, gaat ze de geboorte halen?  

Dit boek laat mij heel goed inzien hoe het is om kanker te hebben en te weten dat je niet lang meer te leven hebt. Ook in dit boek worden de gevoelens van Tessa heel erg goed beschreven en dat zorgt ervoor dat je echt met haar mee leeft. Dit boek heeft veel humor waardoor het onderwerp een beetje luchtig blijft. Tessa is grappig en ziet dingen in met veel humor, maar ze heeft ook haar zorgen en die komen ook duidelijk naar voren in het boek.

wonder- R.J Palicio
August is geboren met een ernstige gezichtsafwijking en na vele operaties ziet hij er nog steeds anders uit dan andere mensen. Hij doet zijn best niet zo op te vallen, maar veel mensen schrikken van hem. Als hij tien is gaat hij voor het eerst naar een normale school. Hij is bang dat ze hem niet zullen accepteren zoals hij is en hij krijgt gelijk. Hij word gepest en genegeerd, maar er is een meisje zich niet laat afschrikken en wel normaal tegen hem doet..

Ik vind dit boek ontzettend mooi geschreven. Je volgt de gedachten van August heel goed en weet daardoor precies hoe hij zich moet voelen. Je merkt ook hoe erg het is als je word gepest om je uiterlijk en hoe moeilijk het is om er bij te horen als je er anders uit ziet. De vooroordelen van mensen worden ook erg duidelijk in het boek beschreven en daar heb ik van geleerd. Als ik nu iemand op straat tegen kom die er iets anders uit ziet ga ik niet eeuwig lopen staren omdat ik door dit boek weet hoe vervelend dat is.

mijn zus woont op de schoorsteenmantel- Annabel Pitcher
De zus van Jamie overlijd bij een terroristische aanslag. Sindsdien staat haar as op de schoorsteenmantel en praat zijn vader er tegen. De moeder van Jamie is weggegaan, zijn vader verwaarloost zichzelf en zijn kinderen en zijn zus word een irritante puber. Op school word Jamie gepest en het enige meisje waar Jamie het goed mee kan vinden is Sunya, maar Sunya is een moslima en sinds de aanslag zegt zijn vader dat moslims de vijand zijn.

Dit is een heel erg ontroerend maar ook grappig verhaal. Jamie is ontzettend goed neergezet en je merkt heel erg goed hoe hij worstelt met zijn gedachten. Hij is heel erg wijs voor een 10-jarige, je leert hem heel goed kennen en op een gegeven moment leef je echt met hem mee. Het verhaal is op een hele directe manier geschreven en verveeld daarom niet.

En nu de boeken die ik nog wil lezen!

1. The fault in our stars- John Green
2. De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween- Jonas Jonasson
3. Happy life- Mascha

welke boeken wil jij nog lezen? 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen