woensdag 14 mei 2014

Hoe gaat het nu met me?


Misschien kunnen jullie de verschillende persoonlijke updates (1, 2) aan het begin van dit jaar nog herinneren. Het ging toen niet zo goed met me en ik zat niet zo goed in mijn vel, in dit artikel ga ik jullie vertellen hoe het nu met me gaat. Lees snel verder!


Ik merk dat ik de laatste tijd veel beter in mijn vel zit. Ik ben blijer en geniet meer van de dingen. Ik heb een tijdje gedoe gehad met vriendinnen maar gelukkig is alles nu weer goed en dat maakt mij heel erg blij. Ik merk dat ik dingen wat minder persoonlijk neem en dat ik wat makkelijker op mensen durf af te stappen of iets spontaans durf te doen. Het gaat nog lang niet zo goed als dat het voor de zomervakantie ging en ik vind het nog steeds erg dat alles zo heeft moeten lopen want het had ook anders kunnen gaan. Maar het is gebeurt en ik kan het niet meer terug draaien dus ik maak er maar het beste van. Ik denk nog vaak terug aan hoe ik me aan het begin van het jaar heb gevoeld en dan vind ik dat nog steeds best moeilijk. Vooral omdat ik weet dat het niet zomaar over gaat en dat het echt nog wel even gaat duren voordat ik me weer zo goed voel als vorig jaar. Maar het gaat al zeker de goede kant op en ik weet bijna zeker dat als ik volgend jaar in mijn profielklassen zit, dat het dan gauw weer helemaal goed komt. Als ik terug kijk naar begin van het jaar merk ik wel dat ik verandert ben. Aan het begin van het schooljaar was ik best wel zelfverzekerd, ik was mezelf en het maakte me niet zoveel uit wat mensen van me vonden. Nu ben ik weer een stuk onzekerder en maakt het me juist wel uit wat mensen van me vinden. En ik wou juist dat alles zo bleef, dat ik me niet meer druk hoefde te maken over wat mensen van me vonden, dat ik niet meer onzeker hoefde te zijn, dat ik niet meer zo vaak terug hoefde te denken aan dingen van vroeger. Ik was aan het begin van het jaar daarom ook erg boos en verdrietig dat het zo liep, omdat ik wist dat ik me dan weer zo zou gaan voelen zoals ik me nu voel. Ik voelde me machteloos en wist niet wat ik moest doen, er was niemand die me echt begreep en ik voelde me ontzettend alleen. Gelukkig is het in de loop van het jaar beter gegaan en ben ik zelf de dingen die mijn mentor eigenlijk zou moeten oplossen gaan oplossen. En daar heb ik heel veel profijt van gehad want ik zit daardoor nu veel beter in mijn vel en daar ben ik blij om.



Ik ben ook heel erg blij dat ik dit jaar zulke lieve vriendinnen heb gemaakt die me hebben gesteund en geholpen. Die me moed in hebben gesproken en me hebben opgevrolijkt als ik het allemaal niet meer wist. De vriendinnen waarmee ik uren heb gepraat over van alles, leuke dingen, vervelende dingen. De vriendinnen die hebben laten zien dat ze van me houden en dat ze me niet zomaar in de steek gaan laten. Ik ben dit jaar pas echt gaan beseffen hoe belangrijk vriendschap voor me is en hoe erg het is als een vriendschap zomaar over is of verdwijnt. Ik ben de vriendschappen die ik dit jaar heb gemaakt extra gaan waarderen en kan ontzettend blij worden van een goed gesprek of een knuffel van een vriendin. Ik hou ontzettend veel van mijn vriendinnen en ik zou echt niet weten wat ik zonder ze zou moeten. Ik ben ook ontzettend blij dat ik de vriendinnen die het soms moeilijk hebben kan helpen en dat ze met hun problemen naar mij toe komen. Ik vind het niet leuk dat ze problemen hebben maar ik vind het fijn voor ze dat ze het ergens kwijt kunnen, en ik wil altijd luisteren en ze helpen. Laatst zei een vriendin tegen mij "wat zou fijn aan jou is is dat je altijd wil luisteren en helpen, maakt niet uit wanneer". Ik reageerde toen met zoiets als "dat hoort gewoon bij vriendschap en ik doe het graag" want ik vind dat dat gewoon iets is wat in een vriendschap hoort en ik vind het niet erg om te luisteren. Ik ben juist heel erg blij dat ze me vertrouwen en met hun problemen naar mij toe durven te komen. Daar zijn vrienden voor toch?

1 opmerking: