maandag 18 november 2013

de kringloopwinkel

Kringloopwinkels, ik wist nooit zo goed wat ik daar van moest vinden. Als iemand het woord kringloopwinkel zei moest ik meteen denken aan oude kleren, veel stof en oude mensen. Maar sinds ik de blog paper boats volg ben ik anders tegen kringloopwinkels aan gaan kijken. Vorig weekend hakte ik de knoop door en ging ik naar een kringloopwinkel, lees verder voor mijn belevenissen!

Ik besloot samen met mijn moeder te gaan, zij wist wel wat leuke kringloopwinkeltjes waar we eens naar binnen konden gaan om rond te neuzen. Als eerste gingen we naar Emmaus, een tweedehandswinkeltje op 5 minuten fietsen van ons huis. De kleding was er erg goedkoop (blousjes voor 4,00 enz.) maar de dingen die ze hadden waren niet echt mijn smaak. Ze hadden ook niet een heel groot aanbod. 

Na Emmaus besloten we naar een mini- vintage winkeltje te gaan. Ik had wel vaker over vintage gelezen en had al vaker leuke vintage dingen op blogs en andere websites voor bij zien komen, ik was heel benieuwd! De etalage van het winkeltje zag er erg spectaculair uit, vond ik. Er hing een prachtige jurk en het leek wel of er kleding van lakeien en mensen van adel werd verkocht. Eenmaal binnen begonnen we rond te kijken. In dit winkeltje zag ik meer leuke dingen, alles was wel wat prijziger.

Na het vintage winkeltje besloten we nog even langs de Arm te gaan. De Arm heeft erg veel verschillende panden aan de Oude Gracht in Utrecht. Alles zit erg dicht bij elkaar en zo word het een soort "tweedehands straatje" Ze hebben aparte winkeltjes voor Antieke meubels, kleding en ga zo maar door. We neusde eerst nog wat in het winkeltje met antieke meubels maar gingen daarna door naar de kleding. Het was erg druk maar ik zag algauw een aantal leuke dingen hangen. Helaas paste het grootste deel van de dingen niet. 

Maar wat heb ik nou uiteindelijk gekocht? Het is niet veel, hoewel ik wel wat leuke dingen heb gezien. Er was weinig in mijn maat maar dat is denk ik gewoon een kwestie van goed zoeken. Uiteindelijk heb ik twee aankoopjes gedaan waar ik erg blij mee ben:


als eerste dit hele lekkere dikke vest. Ik was al een hele tijd op zoek naar zo'n soort vest en kwam deze tegen op een paspop in het Vintage winkeltje. Ik vond hem meteen heel leuk en toen ik hem paste zat hij heerlijk. Ik vind het heel mooi dat er een vlecht zit die helemaal doorloopt. Hij heeft ook een mooie kleur. Ik moet nog wel een beetje wennen aan het kriebelen van de wol maar dat komt wel goed. Het vest was 18,50. Redelijk prijzig, maar in de winkel betaal je er veel meer voor!


en mijn tweede aankoopje was deze muts bij de Arm. Mijn oude muts is niet zo mooi meer en ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe en vond deze erg leuk. Hij was maar 3,00 en daarvoor kan ik hem natuurlijk niet laten liggen.

ben jij wel eens in een kringloopwinkel geweest?



1 opmerking:

  1. Hey,

    ik houd niet van de meeste kringloopwinkels. In de winkels rond mijn dorp ga ik na vijf minuten er al vandoor wegens de drukte en de muffige geur. Het ergste is nog wel als alle spullen in één bak zijn gegooid. Bleeggh, dat gegraai.
    De kringloper in Naarden vind ik wel erg leuk! Mijn moeder en ik trekken daar een halve dag voor uit. Alles is netjes, schoon, en mooi neergezet. Het is er erg ruim, licht en groot.
    Meestal neus ik tussen de boeken ( prijs varieert tussen de 0,50 en 2,- ) en als ik een boek even wil lezen ga ik op één van de banken zitten.
    Er is op de tweede verdieping een enorm aanbod van kleding. Heel veel is echt ouderwets, maar heb er de laatste keer wel een gebreide trui van WE gekocht voor 3,- die ik het liefst elke dag zou willen dragen. Ooit een keer echte timberlands gespot! Helaas in een kindermaatje. De broekriemen zijn een paar cent en handschoenen/sjaals/mutsen kosten ook bijna niets. Tip: kijk op het kaartje binnenin! Koop niet iets van de Hema of H&M, soms heb je mazzel en tref je een wat duurder merk.
    Mijn moeder is het na een uurtje rondneuzen zat en gaat dan meestal in het restaurantje iets drinken en lezen. Ze hebben daar verschillende soorten tosti's, veel broodjes, chips ( XD ), en vanalles.
    Je muts en je trui vind ik behoorlijk aan de prijs voor tweedehands kringloop producten. In ieder geval gaan de bedragen meestal naar een goed doel, en da's een goede zaak! Het idee achter kringloopwinkels vind ik mooi, dat alles gerecycled word. Wat een ander zat is, daar worden mensen die ernaar op zoek zijn heel blij mee! Het personeel bestaat alleen uit vrijwilligers, en die zijn meestal vriendelijk. In de Emmaus waren ook vrijwilligers, maar die deden het in opdracht van de kerk en snauwden naar elkaar.
    Trouwens, op deze manier is het heel leuk om te consumeren en te winkelen! De laatste keer heb ik een stuk of vijftien boeken gekocht (ben leesgek), mijn trui, drie horloge doosjes voor oorbellen enz. Heb ooit neppe all-stars gekocht voor 1,50 en heb daar een half jaar lang op rond gelopen, op de manege nog wel! Op het laatst zagen ze er niet meer uit (Thirza ging er met haar hoef op staan ed), maar hey, het is niet puntgaaf weggegooid.
    Okey, het is best ver reizen, maar als je met je vriendinnen de benzinekosten deelt scheelt het al veel.

    Groetjes, Hannah

    BeantwoordenVerwijderen