dinsdag 18 juni 2013

laatste loodjes


nog eventjes en dan kunnen we genieten van onze welverdiende vakantie. Ik ben de dagen al aan het aftellen, jullie ook? Maar voordat het zo is moet ik nog even heel hard werken aan school. Ik heb nog wat belangrijke toetsen en dingen waar ik nog graag een goed cijfer voor wil halen. Ook krijg ik over 1 à 2 weken havo of vwo advies. Het is maar pre advies maar ik vind het toch erg belangrijk. Als ik namelijk vwo advies krijg weet ik dat ik volgend jaar gewoon zo door kan gaan. heb ik havo advies moet ik volgend jaar nog erg hard aan het werk omdat ik maar een half jaar heb om aan mijn (nieuwe) docenten te laten zien dat ik vwo aan kan.

De laatste loodjes dus. Ik krijg daar altijd erg veel stress van omdat alle docenten er aan het einde van het jaar pas achter komen dat ze nog heel veel moeten doen en dat dus allemaal in die paar weken moeten plannen waardoor je heel veel te doen hebt. Ik ga jullie vertellen wat mij helpt om minder stress te krijgen tijdens de laatste loodjes. Het zijn mijn ervaringen ik weet niet of ze voor iedereen werken maar voor mij werkt het in ieder geval heel goed.






1: luister (rustgevende) muziek tijden het huiswerk maken. Het helpt mij altijd heel erg goed om muziek te luisteren, ik kan me er beter door concentreren en mijn huiswerk gaat ineens een stuk sneller. Ik weet dat dit niet voor iedereen helpt maar mij helpt het in ieder geval. Als je dan muziek luister luister dan een beetje rustige muziek, dat helpt ook tijdens het huiswerk maken.

2: maak een planning of to do lijst. Wat mij ook altijd heel erg helpt zijn de planningen en to do lijstjes. Je hebt dan een goed overzicht van wat je allemaal moet doen en wanneer. Zorg dan ook dat je je planningen volgt anders kom je alsnog in de soep met je werk. Ik heb dit jaar leren plannen en het heeft mij  heel erg geholpen. Als ik dingen moet doen die ik snel vergeet maak ik meestal to do lijstjes en streep ik af wat ik heb gedaan.

3: beloon jezelf als je iets af hebt. Heb je hard gewerkt? Beloon je zelf dan. Spreek bijvoorbeeld van te voren met jezelf af dat als je goed werkt je dan 's avond tv mag kijken ofzo. Zo kan je je ergens op verheugen na je huiswerk. Als je dan goed hebt gewerkt doe dan ook wat je jezelf hebt beloofd. Bij mij werkt dat altijd heel erg goed dat als ik even geen zin meer heb ik tegen mezelf zeg:  "kom op! Denk aan dit en dit"

4: zorg dat je in een rustige omgeving zit zonder afleiding. Je kan je niet beter concentreren als je kamer een rommeltje is. Zorg dat je een opgeruimd bureau hebt en dat alles wat je nodig hebt bij de hand hebt. Zet alles uit. Dus geen twitter, facebook, zet ook je mobiel uit zodat je niet afgeleid kan worden van je werk. Ik doe mijn huiswerk op de laptop en raak dus heel erg snel afgeleid door twitter, facebook, mailtjes die ik krijg. Ik moet soms echt even tegen mezelf zeggen: "Vink, ga eens aan je huiswerk anders komt het nooit af" als ik mezelf dan even streng heb toegesproken lukt het meestal ook wel, maar het is wel belangrijk dat dat gebeurt anders komt je huiswerk nooit af.

5: probeer niet te veel op één dag te doen maar verdeel je taken over verschillende dagen. Als je alles op één dag doet is het veel te veel werk en als je veel moet leren krijg je niet alles in je kop. Als je je werk verdeelt komt alles veel beter in je hoofd en heb je ook afwisseling tussen de verschillende vakken. Als je 2 uur achter elkaar frans gaat leren heb je er het laatste uur echt geen zin meer in en komt er ook niks meer bij. Als je een half uurtje of een uur leert is het veel effectiever en kan je het afwisselen met bijvoorbeeld Biologie ofzo, in ieder geval niet iets wat een taal is.

6: misschien een beetje overbodig maar begin op tijd. Begin liever veel te vroeg dan veel te laat. Als je weet dat je veel moet leren en daarnaast ook nog veel moet doen voor andere vakken begin dan 1 of 2 weken van te voren, dat klinkt misschien heel erg veel maar het helpt wel om alles goed te verdelen. Je weet nooit wat er in die weken nog kan gebeuren. Misschien krijg je wel onverwachts een opdracht waar je heel veel voor moet doen. Dan is het maar goed dat je op tijd begint.

dit waren mijn tips tegen stressen. Ik wens iedereen veel succes met de laatste loodjes! wat helpt bij jou tegen stress?


























































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten