dinsdag 23 april 2013

school.

Ik ben van plan binnenkort een "what's in my schoolbag?" video op te nemen. Aangezien mijn school niet zo is als alle andere scholen leek het me handig jullie eerst even uit te leggen hoe mijn school nou precies in elkaar zit.





boekloos
Op mijn school gebruiken we geen boeken, alle informatie staat op onze laptop. Ik moet dus elke dag mijn laptop mee naar school nemen en werk daar dus ook het grootste deel van de dag op. Alle informatie die we nodig hebben staat op it's learning. Daar staan ook de opdrachten die we moeten inleveren en de planningen voor de vakken. De vakken als kunst, gym, muziek en drama hebben we wel (voor het grootste deel) zonder laptop. En wiskunde maken we ook gewoon in een schrift. Onze toetsen zijn wel gewoon op papier. Anders is het wel erg makkelijk afkijken :)

weinig vakken
Onze dag bestaat van dinsdag t/m vrijdag uit 6 uur. Op maandag zijn we om 12:45 uit en moet je thuis verder werken aan de vakken. wij hebben maar 3 vakken op een dag. Alle vakken (op uitzondering van Duits en Frans) duren 2 uur waarin we het grootste deel van de tijd zelfstandig werken. Tussendoor krijgen we workshops over moeilijke dingen uit de stof en we beginnen en eindigen de les met een opstart en een afsluit waarin ons verteld word wat we moeten maken en hoe we gewerkt hebben.

samenwerken
Op mijn school werken we in de zogenaamde maatjescirkels. Een groepje van 5 of 6 leerlingen waarin je opdrachten maakt en waarmee je aan één tafel zit. Je kan elkaar ook helpen als je iets niet weet en leert daardoor goed samenwerken.

verschillende vakken
er zijn een paar vakken op mijn school die op andere scholen niet bestaan. Zo hebben we 3 uur per week Motivaktie. Bij motivaktie is het de bedoeling dat je zelf een project bedenkt en dat uitvoert. Van te voren moet je precies bedenken wat je wil leren en hoe je dat wil doen. Aan het einde van je project geef je een presentatie waarin je vertelt hoe het project was en wat je hebt geleerd. Doordat wij veel moeten presenteren heb ik ook heel goed leren presenteren in de 2 jaar dat ik op deze school zit.

Ook hebben we een aantal uur per week zelfstandig werken waarbij het de bedoeling is dat je zelf je tijd inplant om aan een vak te werken. Je krijgt voor vakken als duits en frans opdrachten die je in je zelfstandig werkuren moet doen. En natuurlijk kan je ook je achterstanden wegwerken in het zelfstandig werken

zelfstandig zijn en plannen
door de zelfstandig werkuren leren wij goed plannen. Soms zeggen de docenten aan het begin van een thema: dit zijn de belangrijke taken, maak een planning en zorg dat je over 4 weken alles af hebt. Dan moet je dus zelf kijken wanneer je wat gaat doen en je daar ook echt aan houden. Ook hebben we aan het begin van het jaar les gekregen in plannen. Omdat je er zelf voor moet zorgen dat je je aan je planning houd word je al gauw zelfstandig.

Zo, ik hoop dat ik jullie nu genoeg over mijn school heb uitgelegd! Ik weet niet precies wanneer de what's in my schoolbag video online komt, maar ik ga hem in ieder geval binnenkort maken!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen