donderdag 25 april 2013

oude verhaaltjes en gedichtjes #2

het is weer tijd voor oude verhaaltjes. Ik heb nog heel veel schriftjes met verhalen van vroeger en ik ga ze jullie nu weer laten horen.





word vervolgd...
In groep 6 wou ik graag een spannend verhaal maken wat elke keer eindige met een cliffhanger. Daar is het verhaal "vliegen" één van. Ik laat jullie het eerste deel lezen.

vliegen
heel ver van ons vandaan, op en plekje in de savanne graasden een paar dieren. Een giraf, een zebra, een impala, een kangoeroe en een olifant. Ze graasden hier al een paar jaar en deden niks anders dan eten en slapen. Je dacht zeker dat ze dat heel leuk vonden he? Maar de dieren waren niet blij, de dieren hadden een wens. Ze wouden vliegen. Op een dag gingen de dieren naar Umkoshi. Umkoshi was een man die de dieren hielp, maar hij had altijd een slecht humeur. Voordat ze er waren moesten ze een hele hoge helling op. De olifant en de giraf bleven achter maar de impala was meteen boven. De dieren klopten op de deur en Umkoshi deed open. 'wat moeten jullie?' vroeg hij. 'wij willen vliegen' zeiden de dieren tegelijk. 'vliegen?' zei Umkoshi 'mooi niet, dan is mijn savanne naar de maan!' 'o' zeiden de dieren en ze sjokten weg. Onderweg bedachten ze een plan. De impala ging naar boven en pakte de vleugels. Het was een gevaarlijk plan. De volgende dag stond de impala klaar. 'Ben je er klaar voor?' vroeg de olifant. 'ja' zei de impala. De impala sprintte naar boven en sprong door het raam, maar dat hoorde Umkoshi, hij kwam naar de bergplaats en zag de impala maar hij zat vast! Hij was gestruikeld en zat tussen twee dozen vast! Umkoshi pakte snel zijn geweer en richtte hem op de impala en... Schoot!

word vervolgd....

de kerstboom
Nina krijgt een kerstboom, ze mag hem zelf ophalen met haar slee. Bij het benzinestation staan hele mooie bomen denkt Nina. Maar ze moet naar hans-snackshop. Waar is hans-snackshop eigenlijk? Nina denkt en denkt en denkt maar ze weet het echt niet. Dan komt er een mevrouw in een bontjas voorbij. 'mevrouw mevrouw' zegt Nina. 'ja kindje' 'weet u waar hans-snackshop is?' 'ja dat weet ik, daar zo maar wist jij dat daar om half 5 een vrachtwagen vertrekt?' 'een vrachtwagen met alle kerstbomen, waarom?' 'Omdat de mensen daar denken dat ze te weinig geld verdienen' 'oooh dan moet ik snel zijn, doei!' En ze sleet weg. Even later komt hans-snackshop in zicht. De vrachtwagen staat al klaar. 'stop! stop!' schreeuwt Nina. Maar de vrachtwagen wacht niet, hij rijdt weg. 'shit' zegt Nina 'nu hebben we geen kerstboom' dan heeft Nina een idee, het benzinestation daar hebben ze ook kerstbomen. Nina trekt haar slee onder zich vandaan en rent er mee weg, naar het benzinestation. Als ze aan komt ziet ze al gelijk een mooie boom staan. 5 euro, staat erop het briefje. Zoveel had ze van haar moeder gekregen. Dan komt de meneer van het benzinstation naar buiten komen. 'kan ik wat voor je doen jonge dame?' 'ja ik wil graag deze kerstboom' 'is goed, dat is dan 5 euro' 'alstublieft' 'dankjewel'. Nina legt de kerstboom op haar slee. 'doei!' Even later komt Nina thuis. 'aaah daar ben je' zegt haar moeder. 'Kijk' zegt Nina. Haar vader laat haar zin niet af maken. 'waarom ben jij zo laat?' en Nina vertelt het hele verhaal en even later moeten ze allemaal lachen. 

tv- programma's
heel veel dingen die ik vroeger op tv zag maakte ik een beetje anders en daar kwamen dan verhalen uit.

trein
Miesje is 8 jaar en gaat met de trein naar oma. Onderweg valt Miesje in slaap en dan stopt de trein en Miesje moet er uit. Dan word Miesje wakker en gaat er als de bliksem uit maar Miesje vergeet haar kaartje. Miesje stapt meteen in de Maastrichtste trein maar haar oma woont in Haarlem. Maar daar denkt Miesje niet aan en even later komt de conducteur binnen. De conducteur praat Frans 'abdamiene' zegt hij. Miesje snapt er niks van en opeens begrijpt ze het. De conducteur wil haar kaartje en ze grijpt naar het tafeltje maar daar ligt het kaartje niet. Ze roept: 'mijn kaartje!' en springt van haar stoel en dan stopt de trein en Mientje springt er uit. Dan denkt ze opeens aan het Franse liedje wat ze op school heeft geleerd. 'abdem ika' zegt ze. Dat betekent wil u me een lift geven? 'ak' zegt de conducteur dat betekent ja. Ze stapt uit en de conducteur heeft een tractor en ze zagen oma. Oma omhelst Miesje en gaf haar kussen en toen ging Miesje naar oma. 

toen ik dit verhaal las moest ik heel hard lachen.

de koningin is morgen jarig het is dan heel groot feest. Iedereen loopt met de Nederlandse vlag over straat en stuurt tekeningen en brieven naar de koningin en krijgen dan een brief terug. En er worden ook geschenken aan de koningin gegeven maar je mag niet op visite komen. 

het schaap dat ging schaatsen
er was eens een schaap dat ging schaatsen, het viel 3 keer maar toen lukt het weert. Toen zag hij een vrouwtjes schaap die aan het kunstschaatsen was ze vroeg 'wie ben jij?' 'ik ben piet' 'en ik ben Ichone' 'wil je mij leren kunstschaatsen?' 'ja en wil je mij leren sprintschaatsen?' 'ja' en ze worden verliefd op elkaar en krijgen kinderen en leven nog lang en gelukkig.

Natuurlijk heb ik ook weer wat gedichten gevonden! Ik laat jullie er nog een paar lezen.

winter
de sneeuw
het heeft gevroren
de auto's zijn beslagen
we houden samen een sneeuwgevecht
het is koud iedereen is buiten
je ziet je naam op een auto
als iedereen binnen is drinken we warme chocolademelk
willen jullie alsjeblieft geen sneeuwbal in mijn broek gooien?
de sneeuwpop is hel groot
hij heeft een hoed op
winter is leuk!

eerste gedicht
toen ik een jaar of 5/6 was schreef ik mijn eerste gedicht, het ging over liefde en ik ken hem nog steeds uit mijn hoofd!

liefde
ik wil jou
jij wil mij
samen danste we de wereld rond
ik hield van jou
jij hield van mij
liefde kan altijd bestaan blijven

dit waren mijn gedichtjes en verhaaltjes! Ik ga ook nog een keer een nummer 3 maken want ik heb nog heel veel meer gedichtjes en verhaaltjes!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen