donderdag 11 april 2013

oude gedichtjes en verhaaltjes


toen ik laatst op mijn kamer aan het rommelen was kwam ik allemaal oude boekjes tegen met verhaaltjes en gedichtjes van vroeger. Ik besloot de leukste uit te kiezen en aan jullie te laten zien.





beestje en reus
ik ben al zo vaak begonnen aan een boek maar heb het nooit af gemaakt. Zo ook bij Beestje en reus.  Ik wou een boek schrijven voor kleine kinderen, met voorleesverhalen. Ik weet niet hoe ik op de karakters ben gekomen maar op een dag waren ze er. Toen ik dit boekje later terug vond vond ik de verhalen zo schattig dat ik er één aan jullie laat lezen.

beestje leert fietsen
beestje heeft gisteren een fiets gekregen, geen driewieler ofzo maar een echte fiets met 2 wielen. Hij gaat er vandaag voor het eerst op fietsen. Reus helpt hem wel hoor, hij houd hem stevig vast maar beestje moet wel hard trappen. 'nu laat ik je even los' zegt reus. 'Oké' zegt beestje en reus laat hem los. 'yeeee!' zegt beestje en hij fietst gelijk naar de hoek. 'goed zo' zegt reus. 'kom we gaan naar huis en we eten pannenkoeken om het te vieren' 'joepie!' zegt beestje, hij stapt op zijn fiets en fietst naar huis. 

jaap en sara
Jaap en Sara komen uit het programma Brandweerman Sam. Vroegere keek ik altijd met mijn broertje en speelde we het na. Jaap en Sara op de skatebaan, in de boomhut, op school. Later ben ik er ook verhalen over gaan schrijven. Waar ik er jullie ook één van laat lezen.

brand!!!!!
jaap en sarah spelen buiten opeens ruiken ze een brand luch en horen ze een sirene. Ze kijken naar het huis van Sarah. 'brand!!!!!!' schreeuwt Sarah. 'mijn huis staat in de brand!!!!' er gaan allemaal ramen op en in de straat van Sarah. 'brand?' 'waar dan?' 'mijn huis!!' schreeuwt Sarah en dan komt de brand weer aan en blust het vuur. daar komt de vader van Sarah uit de deur opening en zijn koks muts is helemaal zwart. Opeens moet Sarah lachen. 'ha ha ha' lacht Sarah 'je bent helemaal zwart'. De vader van Sarah neemt zijn koks muts af en kijk naar zijn schort. En dan lacht hij ook 'ha ha ha ha' en dan gaat hij naar binnen om het huis te wassen en Jaap en Sarah gaan weer buiten spelen.

zoals jullie zien is dit verhaal niet helemaal realistisch. Ik heb me ook helemaal rot gelachen toen de verhalen las.





















gedichtjes

ik heb ook heel veel gedichtjes geschreven vroeger.
gedicht
papa op de stoel
ik vind er geen moer aan
ik kruip bij hem op schoot
en vraag om een stukje brood
hij hoort me niet
het echt stom vind je niet
ik ben nog klein! Ik val er af!
paf!
papa slaapt gewoon door op de stoel
op de grote groene stoel. 


de wind
de wind
de wind waait hard
hij wil wat zeggen maar wat?
je moet in bad
het eten is klaar
wat zit je haar raar

de wind
de wind kan alles
hij waait mijn jas open
hij heeft net een jongetje verzopen

de wind
de wind is raar maar waar

met dit gedicht had ik mee gedaan aan de gedichten wedstrijd op school. Als je won mocht je je gedicht voorlezen aan de hele school. Dat wou ik heel graag. Helaas won ik niet, ik was boos op mijn klas omdat ze niet op mij gestemd hadden.

dit gedicht heb ik ongeveer 2 jaar geleden geschreven. Ik weet niet hoe ik er bij kwam. Het zat ineens in mijn hoofd en ik heb het toen op geschreven.

spiegel
ik kijk in de spiegel en zie een meisje
het meisje heeft een masker op
ik kijk goed
het meisje huilt
ik kijk nog wat beter
dat meisje
dat meisje in de spiegel
dat ben ik

dit waren ze dan! schreef jij vroeger ook zulke verhaaltjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten