maandag 1 april 2013

tag: boeken, dit of dat?


toen ik deze tag op een blog tegen kwam vond ik hem meteen leuk. Ik hou van lezen en was ook van plan om binnenkort een blogpost over mijn favoriete boeken te schrijven. Toen ik deze tag tegen kwam wou ik hem meteen invullen!





1. Audioboek of een echt boek?
echt boek! Toen ik laatst in de bieb en een boek niet kon vinden vroeg ik het aan een vrouw. Ze zei dat ze dat boek alleen maar in audioboek hadden. Ik zei dat ik daar niet zo van hield waarop zij antwoordde dat ik één van de weinige was. Ik ben dus een uitzonderingetje :)

2. Zachte of harde kaft?
Ik denk harde kaft. Hoewel het mij niet zo veel uit maakt. Bij zachte kaft is het nadeel dat hij heel snel kapot gaat of een andere vorm krijgt. Ik moet mijn boek ook wel eens mee naar school nemen waardoor een harde kaft ook wel handiger is. 


3. Fictie of non-fictie?
moeilijk! Ik lees allebei wel. Zo ben ik heel erg fan van de slash-serie. Een volledig non-fictie serie. Het gaat over jongeren die iets hebben meegemaakt en hun verhaal vertellen aan schrijvers die de verhalen dan opschrijven. Maar ik vind fictieboeken ook fijn lezen dus ik zou het niet weten. Ik heb wel altijd discussies met mensen over wat nou non-fictie is en wat nou fictie is.
 
4. Verzonnen of de echte wereld?
ik hou niet zo van boeken over verzonnen werelden. Die boeken moeten écht goed geschreven zijn wil ik ze helemaal uit lezen. Er zijn echt maar een paar boeken over verzonnen werelden die mij aanspreken. Dus ik ga voor de echte wereld. 


5. Harry Potter of Twilight?
Toen ik een klein meisje was heeft mijn moeder de hele Harry Potter serie aan mij voorgelezen. Oh mijn god want vond ik die boeken spannend. Als ik eerlijk moet zijn heb ik de Twilight boeken nog nooit gelezen. Sowieso ben ik heel erg fan van Harry Potter dus word dat hem.


6. Geleend of gekocht?
Wat ik  vervelend vind aan de boeken van de bieb is dat soms de pagina's gescheurd zijn. Wat ik ook wel eens heb gehad is dat iemand sommige pagina's helemaal heeft vol gekladderd met pen of de illistraties heeft bewerkt. Dus ik denk dat ik voor gekocht ga omdat je de boeken dan ook weer vaker kan lezen als je ze  heel leuk vind.
7. Boekenwinkel of online?
ik heb nog nooit mijn boeken online besteld. Sowieso vind ik het dan heel moeilijk om te kijken of ik het boek wel écht leuk vind. Omdat ik het best moeilijk vind om een leuk boek uit te kiezen doe ik er ook altijd best lang over. Ik lees de achterkant, en de eerste paar bladzijdes. Als ik het dan niet leuk vind leg ik het boek terug. Dat word dus niet op internet bestellen voor mij. 


8. Eenmalig boek of trilogie?
Het fijne aan eenmalige boeken vind ik dat je meteen weet hoe het afloopt en niet weer heel lang moet wachten tot het volgende boek uit komt. Maar trilogieën hebben ook weer wat. Zo kan je lekker lang over één hoofdpersoon en één onderwerp lezen. Ik vind trilogieën alleen leuk als er aan het einde van elke boek een soort van einde zit zodat je niet de hele tijd in spanning hoeft te wachten tot het volgende deel. Als ik nu een trilogie zou lezen leen of koop ik gewoon alle boeken in één keer zodat ik als ik een deel uit heb gewoon aan het volgende deel kan beginnen. 


9. Zwaar en dik of lief en kort?
ik lees alleen dikke boeken als ik ze ook écht leuk vind. Zo kwam ik maar niet tot het einde van "alleen op de wereld" omdat ik hem te dik vond. Ik lees alleen dikke boeken in lange vakanties als ik ook écht de tijd heb om die boeken te lezen. 
 
10. Romantisch of actie?
geef mij dan maar actie! Ik hou van boeken die je in één ruk uit leest en waar in je wil blijven lezen. Met romantische boeken gaat dat niet zo makkelijk tenzij ze écht goed zijn. Dus hou ik meer van actie boeken. 
11. Lezen in een knusse omgeving of in de zon?
als het koud is in een knusse omgeving. Lekker op mijn kamertje met iets te drinken, een dekentje etc. Maar als het zonnetje lekker schijnt buiten vind ik het ook heerlijk om in het zonnetje op een bankje mijn boekje te lezen. 

 12. Warme chocolademelk of koffie?

 ik ben geen koffiedrinker. Ik vind koffie gewoon heel vies. Hoeveel melk ik er ook bij doe ik blijf het te sterk vinden. chocholademelk daar in tegen vind ik super lekker! Vooral met veel slagroom :)

13. Eerst de recensie lezen of zelf beslissen?
ik lees nooit recensies van boeken voordat ik ze lees. Ja soms de recensies op de achterkant van een boek maar ik luister niet naar de recensie. Hoe slecht hij ook is als het boek mij leuk lijkt lees ik het gewoon. Ik had laatst ook het tegen over gestelde bij een boek. De recensies op de achterkant van het boek waren heel goed maar ik vond het boek vies tegen vallen. 
Zo! dit was hem weer. Als je deze tag wil over nemen voor op je eigen blog of iets, doe dat gerust! Stuur me dan ff een linkje dan kan ik zien wat jij hebt geantwoord :)

1 opmerking: