woensdag 30 januari 2013

paardrijden is leuk!

Ik rij paard. Al zo'n 6 jaar. Ik vind het ontzettend leuk, maar waarom?





Toen ik klein was zat de hele klas op paardrijden. Elke vrijdag zaten alle meisjes met paardrijbroeken en paardensnoepjes in de klas. Als ik ze zo hoorde praten over paardrijden leek het me ontzettend leuk. Dus ik besloot er ook op te gaan. Ik moest privélessen volgen. Toen ik na mijn privélessen in een groep mocht rijden waren bijna alle meisjes uit mijn klas weer van paardrijden af.

Als je aan paardrijden denkt denk je misschien aan dit:

zelf is dit niet mijn meest favoriete onderdeel van paardrijden. Alles moet ontzettend netjes en ik ben niet zo van netjes. Bovendien zit er geen actie in en daar hou ik wel van. Je moet er gewoon voor zorgen dat je paard netjes loopt. Je leert je paard hier wel beter van kennen, maar ik rij elke week op een ander paard dus een echte band met en paard zal ik nooit hebben.

Maar nu, wat is er leuk aan paardrijden?

- het met dieren bezig zijn vind ik ontzettend leuk. Ik hou van dieren! En paarden zijn zo slim en kijken je dan aan met hun lieve bruine ogen. En dan smelt je gewoon.


- ik hou van actie. En misschien denk je bij paardrijden niet zo snel aan actie omdat je toch alleen maar "saai" op een paard zit. Maar ik vind het leuk als ik van het paard val. Meestal val ik niet hard en is er niks aan de hand en daarna heb ik altijd toch wel even lol omdat er weer even actie in de paardrijles zat. Ik ben al verschillende keren van het paard gevallen. De eerste keer was omdat het paard ging eten. Dat was nog als klein beginnertje. Ik ben er er ook een keer afgevallen omdat het zadel eraf gleed en een keer omdat mijn moeder op het raam klopte waardoor mijn paard schrok. 


- nog iets leuks aan paardrijden is western rijden en springen. Twee dingen waar toch wel meer actie bij komt kijken als bij dressuur. Western rijden is een soort cowboyrijden. Je moet dan bijvoorbeeld slalommen met 1 hand. Of je moet door een smal poortje sturen met 1 hand. Jullie weten vast wel wat springen is. Ik ben niet goed in springen want mijn paard gaat altijd langs de hindernis in plaats van er over heen.
- wat ik het allerleukste aan paardrijden is is buiten rijden. Elke vakantie ga ik paardrijden. Ik heb in het bos gereden, maar ook over het strand. In de buitenlucht rijden is veel leuker dan in een bak. In België heb ik door kreupelhout en kleine stroompjes gereden en op Vlieland heb ik in ontzettend harde galop over het strand geracet. Dat was ontzettend leuk. Helaas gaan we maar 1 keer per jaar met de les naar buiten. In het weiland. We springen dan over hele rare hindernissen en gaan in het water.

dit vind ik leuk aan paardrijden. Hoet lijkt het jullie om op de rug van een paard te zitten?





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen